Tuesday 22 November 2011

Asam Pedas Daging Melaka Campoq Siam

Jom masak Asam Pedas Daging Melaka Campoq Siam....hehehe....bukan apa..laki aku org Melaka...nak makan Asam Pedas...pastu aku modified la ala Siam...sbb tekak aku tekak siam...almaklumlah....keturunan siam...laki aku puji..sedapnya dr Asam Pedas Melaka yg original..huhuh..org Melaka jgn marah ek...abes aku hancurkan resepi asal negeri korang...jom la aku share resepi:

Bahan-bahan:

1/2 kilo daging
1 cawan cili kering yg diblender bersama bawang besar
sedikit belacan
sedikit gula
garam
serai yg diketuk2
daun limau purut
satu cawan air asam jawa
Minyak utk menumis

Cara Memasak:

Mula2 masukkan minyak utk menumis...kemudian masukkan cili kering dan serai bersama....masak sehingga cili kering tu naik minyak..then korang masukkan sedikit halba,gula dan garam.Kacau sehingga sebati,kemudian leh la masukkan daging bersama kentang...then last masukkan daun limau purut...biarkan mendidih dan masak sehingga kentang empuk....pastu siap....sedia di makan.....hehehe
Tumiskan cili kering yg diblender bersama bawang besar


Masukkan halba sikit kasi wangi

Masukkan daging yer setelah cili tu masak

Masukkan kentang..aku pakai daging batang pinang..so kejap jer la..masak..empuk ja kentang dah leh tutup api

Masukkan daun limau purut..kasi bau yg amat menyelerakan

Ni la bg sedap lagi....BELACEN....leh masukkan bersama air asam jawa

Tara..hasil nya...ni jer la..aku lupa ambik gambaq time hidang...

No comments:

Post a Comment